INFORMAȚII UTILE
De ce să-ți activezi „Contul Meu” la Compania de Apă Oradea?

În primul rând activarea unui cont pe site-ul Companiei de Apă este ușor și rapid. Intri pe www.apaoradea.ro , accesezi secțiunea „Plăți”, apoi click pe „Contul meu” și dai „Înregistrare”. Furnizezi o adresă de email, numărul de telefon, codul electronic de pe una dintre facturile emise de CAO, iar apoi îți creezi o parolă. Gata! Vei primi prin email linkul referitor la activarea contului și apoi poți accesa „Contul Meu”.      

1. E simplu și rapid

Activarea contului îți oferă acces oricând, de oriunde, la informațiile legate de indexul citit sau estimat, facturi și plăți. Fără a fi nevoie să te deplasezi la Agenția Companiei sau să suni la Call Center, afli rapid, direct de pe telefon dacă s-a emis factura, poți verifica istoricul facturilor emise, dar și al celor achitate.

2. Gestionarea consumului de apă

Prin activarea contului, consumatorii pot urmări rapid consumul estimat și cel citit. Te poate ajuta să fii mai conștient de obiceiurile tale de consum.

3. Fără așteptare

Un cont activ îți permite să faci mici modificări precum informațiile de contact, poți raporta avarii sau situații urgente în furnizarea serviciilor de alimentare cu apă și a serviciilor de canalizare. În plus, poți achita rapid facturile emise. Acțiuni rapide, realizate online, fără a mai necesita timp de așteptare la biroul companiei.

4. Notificări instante

Activând contul, poți primi notificări importante legate de serviciile companiei, cum ar fi întreținerea programată, emiterea facturilor sau schimbările de tarif.

5. Securitate și Protecția Datelor

Activarea unui cont oferă o securitate sporită pentru informațiile tale personale. Prin metodele de autentificare utilizate, datele tale sunt protejate, având garanția că interacțiunile tale vor fi confidențiale.

Concluzie

Activarea unui cont este comodă, dar esențială pentru gestionarea eficientă a tot ceea ce ține de alimentarea cu apă și canalizare a utilizatorului. De la primirea facturilor, plata acestor și transmiterera indexului de contor până la reducerea timpului de așteptare pentru facturi, beneficiile sunt multiple. Aceasta nu doar că facilitează o comunicare mai bună, dar contribuie și la un consum mai responsabil de resurse, implicându-te activ în gestionarea unei resurse vitale precum apa. Activează-ți contul astăzi!

Cum pregătim contorul de apă pentru iarnă?

Unul dintre obiectivele Companiei de Apă Oradea este furnizarea serviciilor fără întreruperi. Prin urmarea buna funcționare a contorului de apă este esențială.  Fiecare consumator trebuie să știe că pierderile apărute înaintea contorului sunt suportate de furnizor, însă cele de după contor revin consumatorului. Pentru a pregăti contorul de apă pentru iarnă, izolați contorul și conductele de apă din subsol sau cămin, reducând suprafețele de ventilație pentru a menține temperatura peste limita de îngheț.

Este responsabilitatea utilizatorului să protejeze contorul și instalațiile, iar în caz de îngheț, tot utilizatorul este cel care suportă costurile reparațiilor.  

Măsuri specifice de pregătire: 

1. Izolați spațiul unde se află contorul

Asigurați-vă că subsolul sau căminul unde este amplasat contorul este menținut la o temperatură peste limita de îngheț, prin reducerea suprafețelor gurilor de ventilație, dacă este posibil. Verificați capacul căminului ca acesta să nu crăpat sau deteriorat, pentru a preveni pătrunderea aerului rece.

2. Protejați contorul și conductele

Folosiți materiale izolatoare pentru a acoperi contorul și conductele din apropierea acestuia, prevenind astfel înghețarea lor. Materialele recomandate de specialiști sunt polistirenul și alte materiale izolatoare care nu absorb apa (exclus materiale textile umede).   

3. Pentru probleme majore apelați la un specialist: 

Dacă nu puteți rezolva singur problemele, apelați la serviciile unui specialist pentru intervenții profesionale.

Responsabilitatea utilizatorului: 

  • Utilizatorul este responsabil pentru protejarea contorului și a întregii rețele interioare de apă împotriva înghețului.
  • În cazul defectării contorului sau a instalațiilor din cauza înghețului, beneficiarul va suporta costurile înlocuirii acestora.
Canalizarea și rolul populației în asigurarea unui sistem funcțional

Sistemele de canalizare sunt esențiale pentru sănătatea publică, igienă și protecția mediului: canalizarea asigură eliminarea în siguranță a apelor uzate, prevenind apariția bolilor și contaminarea resurselor de apă. Însă, aceste sisteme pot fi ușor afectate de comportamentele necorespunzătoare ale utilizatorilor. Educația populației în folosirea corectă a sistemului de canalizare e importantă pentru: 

1. Sănătate publică - un sistem de canalizare bine întreținut minimizează riscul de boli transmisibile și contaminarea mediului. Deversarea necontrolată a apelor uzate poate duce la epidemii și la contaminarea fântânilor sau a altor surse de apă potabilă.

2. Protecția mediului - aproape tot ceea ce aruncăm în toaletă ajunge în mediul natural, după epurare. Degradarea sistemului de canalizare poate duce la poluarea solului, a apelor subterane și a corpurilor de apă.

3. Costuri de reparație - blocajele și înfundarea repatată a sistemului de canalizare pot genera costuri mari de reparație. Ceea ce va duce la un tarif mai mare pentru utilizatori. Prevenind aceste probleme prin educarea utilizatorilor, putem economisi bani și resurse.

4. Eficiența sistemului - un sistem de canalizare eficient funcționează mai bine, asigurând un drenaj adecvat și evitând inundațiile sau altor probleme asociate cu înfundările. 

Sfaturi practice:

  • Aruncarea corectă a deșeurilor

 Evitați să aruncați în toaletă deșeuri de orice natură (șervețele umede, bețișoare de urechi, produse de igienă feminină, prezervative, păr sau blană, etc.) și uleiuri/grăsimi. Folosiți coșul pentru aceste materiale. Resturile de mâncare, produsele de curățenie sau medicamentele trebuie să fie eliminate conform normelor de salubrizare locale. Nu știi dacă un deșeu se poate arunca în toaletă? E simplu: doar hârtia igienică poate fi descompusă de apă până ajunge în Stația de Epurare!

  • Nu aruncăm grăsimile în toaletă

Nu turnați uleiuri sau grăsimi în chiuvetă sau toaletă. Colectați-le și depozitați-le în mod corespunzător, conform regulamentelor locale de salubrizare. 

  • Întreținerea Toaletei:

Verificați periodic toaleta pentru scurgeri sau defecte. O toaletă care curge poate duce la risipa de apă și poate afecta sistemul de canalizare. Folosiți produse de curățare prietenoase cu mediul și evitați utilizarea excesivă a produselor chimice dure, care pot dăuna conductelor. 

  • Respectarea Limitelor de Utilizare:

Evitați să folosiți toaleta ca un coș de gunoi. Păstrați în baie un coș pentru deșeuri. Educați-vă și educați-i și pe ceilalți membri ai familiei. 

  • Discutarea cu Experți:

Dacă observați semne ale unor probleme (mirosuri neplăcute, apă care se acumulează), contactați un instalator. Întreținerea preventivă este adesea mai puțin costisitoare decât reparațiile severe. 

  • Educația Familială:

Informați copiii despre utilizarea corectă a toaletei și despre importanța îngrijirii sistemului de canalizare. Promovarea unei culturi de responsabilitate de la o vârstă fragedă ajută la formarea unor obiceiuri sănătoase. 


Îngrijirea sistemului de canalizare nu este doar responsabilitatea autorităților locale, ci și a fiecăruia dintre noi. Prin adoptarea unor obiceiuri corecte de utilizare și întreținere, putem contribui la sănătatea comunității noastre, la protecția mediului și la menținerea tarifelor de canalizare la un nivel optim pentru populație. Nepăsarea costă!
Mecanismul Facturării Apei Meteorice în Oradea și Bihor

Apa meteorică se referă la apa pluvială care se colectează pe suprafețele impermeabile, cum ar fi acoperișuri, trotuare și drumuri, și care nu ajunge în sol pentru a fi absorbită. Aceasta poate genera probleme de scurgere și inundații, motiv pentru care este important să fie gestionată corespunzător. 

  • Reglementari

Facturarea apei meteorice a fost impusă de către Autoritatea  Naţională de Reglementare  pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice prin Ordinele 88 şi 90/2007. Aceste acte normative elaborate de către Autoritatea Națională de Regrelementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice au stabilit conţinutul Regulamentului  serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi al Contractului de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare – documente aplicabile şi obligatorii în întreaga ţară.

Regulamentul aplicat pe raza municipiul Oradea a fost aprobat prin Hotărârile Consiliului Local nr. 562/2007, nr. 639/2009 şi nr. 756/2009. La art. 215 din Regulament şi  Art. 11 din Contract se stipulează metodologia de facturare a apei meteorice şi anume: 

„În cazul în care un utilizator este racordat la reţeaua publică de canalizare care funcţionează în sistem unitar sau divizor, se va factura şi apa meteorică. Stabilirea cantităţii de apă meteorică preluată în reţeaua de canalizare se determină prin înmulţirea cantităţii specifice de apă meteorică comunicată de A.N.M. pentru luna anterioară emiterii facturii, cu suprafeţele totale ale incintelor construite şi neconstruite, declarate de fiecare utilizator, şi cu coeficienţii de scurgere recomandaţi de SR 1846-2:2006, şi anume:

      -  0,9 – pentru învelitori metalice, de sticlă, ţiglă şi carton asfaltat, precum şi terase asfaltate şi pavaje din asfalt şi din beton. (Coeficientul reprezintă media coeficienţilor pentru toate categoriile menţionate).

     - 0,12 – pentru terenuri de sport, grădini, incinte şi curţi nepavate, terenuri agricole cultivate. (Coeficientul reprezintă media coeficienţilor pentru toate categoriile menţionate).

Relaţia de calcul analitic este:

                                                       Qm = (S1 x 0,9 + S2 x 0,12) x  k, unde:

Qm = cantitatea de apă meteorică lunară;

S1 = suprafaţa aferentă învelitorilor de sticlă, ţiglă şi carton asfaltat, precum şi teraselor asfaltate şi pavajelor din asfalt şi din beton; 

S2 = suprafaţa aferentă terenurilor de sport, grădinilor, incintelor şi curţilor nepavate, terenurilor agricole (cultivate);

k = cantitatea specifică de apă meteorică comunicată de A.N.M. pentru luna anterioară emiterii facturii.”

            Menţionăm că în cazul facturilor emise de către Compania de Apă Oradea, acest coeficient k este cel calculat de către Autoritatea Naţională de Meteorologie pentru municipiul Oradea. 

            La încheierea contractului de prestări servicii cu SC Compania de Apă Oradea SA, beneficiarul prezintă documentele justificative care atestă situaţia terenurilor aflate în dotarea sa (S1 – teren pavat care cuprinde suprafaţa construită a casei, eventualele anexe, terenuri asfaltate şi pavaje şi S2 – teren nepavat). 

Autoritatea Naţională de Meteorologie comunică lunar operatorului care este cantitatea specifică meteorică din luna anterioară facturării. De exemplu, în cazul municipiului Oradea, în luna noiembrie 2009 coeficientul K a fost 86,3 litri/mp, iar în decembrie 2009 coeficientul K a fost 55,6 litri/mp.

Exemplu de calcul:

Pentru un abonat având suprafeţele S1= 100 mp şi S2= 150 mp, facturarea apei meteorice se face astfel:

În luna decembrie 2009:

Qm = (S1 x 0,9 + S2 x 0,12) x  k = (100 x 0,9 + 150 x 0,12) x 86,3 = 9.320 litri = 9,3 mc

Tariful actual = 0,35 lei/mc (fără TVA)

Valoare: 9,3 mc x 0,35 lei/mc = 3,26 lei (fără TVA)

În luna ianuarie 2010:

Qm = (S1 x 0,9 + S2 x 0,12) x  k = (100 x 0,9 + 150 x 0,12) x 55,6 = 6.005 litri = 6 mc

Tariful actual = 0,35 lei/mc (fără TVA)

Valoare: 6 mc x 0,35 lei/mc = 2,1 lei (fără TVA)

Din exemplul mai sus prezentat rezultă că apa meteorică facturată este influenţată atât de către coeficientul K (care în 2009 pentru municipiul Oradea a fost cuprins în intervalul 8,4 ÷ 97,6 litri/mp), cât şi de suprafeţele aflate în proprietatea beneficiarului. 

În România, gestionarea apei meteorice este reglementată de legislația de mediu și de normele  locale. Acest cadru legal stabilește responsabilitățile pentru colectarea, transportul și tratarea apelor pluviale. În municipiul Oradea, reglementările referitoare la apă sunt stabilite prin hotărâri locale și reglementări specifice ale serviciului public de apă și canalizare.
Racordarea la sistemul de canalizare, obligatorie

Cetățenii au obligația de a se racorda la rețeaua de canalizare. Această obligativitate este stipulată  în Hotărârea de Guvern nr. 188/2002, care aprobă Norma Tehnică privind colectarea, epurarea şi evacuarea apelor uzate orăşeneşti, NTPA-011 (Art. 6), dar și în Regulamentul serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare în municipiul Oradea, Capitolul V, Secţiunea 1, art.152, alin. (1) şi (2).

Respectarea acestor normative este esențială pentru asigurarea unei gestionări eficiente a apelor uzate și protejarea mediului înconjurător. 

Cine trebuie să se racordeze?

Toți deținătorii de locuințe, fie ele individuale sau colective (condominii, blocuri), care generează ape uzate ce nu pot fi epurate individual, trebuie să se racordeze la rețeaua de canalizare. De asemenea, unitățile care desfășoară activități economice sunt incluse în această obligativitate. 

Termenele de racordare

  • Pentru rețelele existente: deținătorii au avut termen până la data de 31 decembrie 2003 pentru a se racorda.

  • Pentru rețelele noi: racordarea trebuie să se facă imediat ce acestea sunt puse în funcțiune. Autoritățile locale sunt obligate să comunice prin mass-media informațiile relevante privind termenele de punere în funcțiune a acestor rețele.

Ce se întâmplă cu sistemele individuale?

Dacă aveți un sistem individual de colectare a apelor uzate, cum ar fi o fosă septică sau un puț absorbant, este necesar să luați măsuri pentru dezafectarea acestora în momentul racordării la rețeaua de canalizare. Aceasta este o măsură esențială pentru a asigura igiena și sănătatea publică. 

Obligații pentru utilizatorii de apă

În Oradea, toți utilizatorii care au un contract de furnizarea apei sunt obligați să deverseze apele uzate exclusiv în rețeaua de canalizare. Acest lucru este stipulat în articolul 152 din Regulamentul serviciului de alimentare cu apă și de canalizare.  

Notă: La baza acestui regulament stau:  

- Legea nr. 51/2006 „Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice”  

- Prevederile din Legea nr.241/2006 a serviciului de alimentare cu apă şi canalizare

- Ordinul nr. 88/2007 al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală pentru aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare
Comunicarea indexului contorului de branșament

Indexul contorului de branșament sau indexul apometrului trebuie comunicat atât de persoanele fizice, cât și de cele juridice - agenți economici și instituții publice. Excepție fac doar utilizatorii care au deja instalate contoarelor cu citire la distanță (apometrele cu radiocitire).   

Utilizatorii serviciului de alimentare cu apă au mai multe variante de comunicare a indexului:

  telefonic prin Call Center, la numărul de telefon 0359 996;

  prin completarea unui formular în Agenția Comercială a Companiei de Apă Oradea;

  prin e-mail la adresa facturare@apaoradea.ro
 

Rugăm consumatorii să ne comunice toate cifrele înscrise pe tamburul mecanismului de înregistrare. (De exemplu indexul contorului din imagine este 1635, ceea ce înseamnă că prin acest contor a trecut un volum de apă de o mie şase sute treizeci şi cinci m3).


Trimite Primariei sesizari
direct de pe telefonul mobil


Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

Copyright S.C. Compania de Apa ORADEA S.A.